The Use of Flashcards to Improve Communication Skills

  • Lilik Sriyanti IAIN Salatiga
  • Uli Fatwati IAIN Salatiga
Keywords: flashcards, communication skills, prepositions, autistic child, media flashcard, kemampuan komunikasi, preposisi, anak autis

Abstract

The purpose of this research is to test the use of flashcards as a learning media to improve autistic child’s communication ability on using prepositions. The experimental approach was implemented as the research method accompanied by a single subject design (A-B-A-B model). Such a research design was applied to scrutinize the difference in communication skills in the baseline phase from the intervention phase. Further, data was collected by performing observation and performance tests. The locus of research itself was conducted at Talenta Kids Autism School, Salatiga. The results of the study showed the successful use of flashcards as a medium that was able to increase communication skills significantly toward the use of prepositions in an autistic child.

[Tujuan penelitian ini adalah pengujian penggunaan media flash card sebagai sarana pembelajaran untuk meningkatkan kemampuan komunikasi menggunakan kata preposisi pada anak autis. Metode penelitian yang dilakukan menggunakan pendekatan eksperimen dengan single subject design (model A–B-A-B). Rancangan penelitian ini digunakan untuk melihat perbedaan kemampuan komunikasi pada fase baseline dengan fase intervensi. Pengumpulan data dilakukan menggunakan observasi dan tes performance. Lokus penelitian dilakukan di Selolah Autis Talenta Kids Salatiga. Hasil penelitian menunjukkan keberhasilan penggunaan media flash card sebagai perangkat yang mampu meningkatkan kemampuan secara signifikan terhadap komunikasi penggunaan kata preposisi di pada anak autis.]

References

Anuraga, Dito dan Taruna Ikrar. (2015). Syndrom Asperger. CDK-225, 42 (2), 106-112. Retrieved November 18, 2019 from https://www.researchgate.net/publication/313383189_Syndrome_Asperger
Asyad, Azhar. (2017). Media Pembelajaran. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Azwandi, Yosfan. (2007). Media Pembelajaran Anak Berkebutuhan Khusus. Jakarta: Depdiknas.
—. (2005). Mengenal dan Membantu Penyandang Autis. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional.
Benazir, Markis Yunus, dan Kasiyati. (2013). Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Melalui Media Kartu Gambar Berseri Bagi Anak Autis. E-JUPEKhu (Jurnal Ilmiah Pendidikan Khusus) , 2(2), 270-279.
Boham, Sicillya E. (2013). Pola Komunikasi Orang tua dengan Anak Autis. Journal, II (4).
Careaga Careaga, Milo, Sally Rogers, Robin L. Hansen, David G. Amaral, Judy Van de ater, and Paul Ashwood. (2017). Immune endophenotypes in children with Autism Spectrum Disorder. Biol Psychiatry, 81(5), 434-441.
Fadhli, Aulia. (2010). Buku Pintar Kesehatan Anak. Yogyakarta: Pustaka Anggrek.
Gips, M. R., & Srinivasan, P. (2012). Modeling Autism: a Systems Biology Approach. Journal of Clinical Bioinformatics, 2 (1), 1-15.
Glazzard, Jonathan, Jane Stokoe, Alison Hughes, Annette Netherwood, dan Lesley Neve. 2016. Asah Asih Asuh: Anak Berkebutuhan Khusus di Sekolah Dasar. Yogyakarta: PT Kanisius.
Handoyo. (2009). Autisme pada Anak. Jakarta: PT Bhuana Ilmu Populer.
Iswari, Fitria. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Bahasa Inggris Berupa Flash card Bergambar Pada Tingkat Sekolah Dasar. Desain Komunikasi Visual, 2(9) 119-128.
Islami, Miftakhul Falah. (2018) Implementasi Media Flash Card dalam Meningkatkan Penguasaan Kosakata Bahasa Arab, Tajdidukasi, VIII (1), 113-125
Keenan, Mickey, & Karola Dillenburger & Hanns Rüdiger Röttgers & Katerina Dounavi & Sigríður Lóa Jónsdóttir & Paolo Moderato & Jacqueline J. A. M. Schenk & Javier Virués-Ortega & Lise Roll-Pettersson & Neil Martin. (2015). Autism and ABA: The Gulf Between North America and Europe. Review Journal of Autism and Developmental Disorder, 2 (2), 167-183.
Kumullah, Rahmah, Ahmad Yulianto & Ida (2019) Peningkatan Membaca Permulaan Melalui Media Flash Card pada Siswa Kelas Rendah Sekolah Dasar, Jurnal Pendidikan, 7 (2), 36-43
Maslakah, Nisaul, dan Zulia Setiyaningrum. (2017). Pengaruh Pendidikan Media Flashcard Terhadap Pengetahuan Anak Tentang Pedoman Umum Gizi Seimbang di SD Muhammadiyah 21 Baluwarti Surakarta. Jurnal Kesehatan 10(1) 9-16.
Mumpuni, Atikah. (2018). Intergrasi Nilai Karakter dalam buku pelajaran. Yogyakarta: Deepublish.
Ni'matuzahroh, dan Susanti Prasetyaningrum. (2018). Observasi: Teori dan Aplikasi dalam Psikologi. Malang: UMM Press.
Nuryani, Purwanti Hadisiwi, dan Kismiyati El Karimah. (2016). Pola Komunikasi Guru Pada Siswa Anak Berkebutuhan Khusus di Sekolah Menengah Kejuruan Inklusi. Jurnal Kajian Komunikasi 4(2) 154-171.
Pradana, Pascalian Hadi P, Febrina Gerhani (2019) Penerapan Media Pembelajaran Flash Card untuk Meningkatkan Perkembangan Bahasa Anak, Journal of Education and Instruction, 2 (1) 25-31
Puspitaningtyas, Amalia Risqi, dan Vidya Pratiwi. (2018). Penguasaan Kosa Kata Pada Anak Autis Menggunakan Media Visual (Gambar). Conference on Innovation and Aplication of Science and Technology, Universita Widyagama Malang, 229-236.
Putri Hrp, Herlina Jasa. (2008). Metode Pembelajaran dan Pengembangan Verbal bagi Anak Autis. Jurnal Bahasa Unimed . 1-7.
Sriyanti, Lilik. (2014). Psikologi Anak (Mengenal Autis dan Hiperaktif). Salatiga: STAIN Salatiga Press.
Stanley I, Greenspan, dan Serena Wieder. (2009). Engaging Autism: Using the Floortime Approach to Help Children Relate, Communicate, and Think. Hachette Books.
Sukinah. (2005). Penatalaksanaan Perilaku Anak Autisme dengan Metode Applied Behavioral Analysis. Jurnal Pendidikan Khusus, vol 1 no 2. hal.134
Tsilioni, I., Taliou, A., Francis, K., & Theoharides, T.C. Children with Autism Spectrum Disorders, who Improved with A Luteolin Containing Dietary Formulation, Show Reduced Serum Levels of TNF and IL-6. Translational Psychiatry, 5, 1-5.
Ulumudin, Ihya (2019), Penggunaan Media Gambar untuk Mengembangkan Penguasaan Kosa Kata pada Anak Autis Dini, Jurnal Ilmiah VISI PGTK PAUD dan Dikmas, 14 (10, 75-84.
Published
2020-07-01
How to Cite
Lilik Sriyanti, & Uli Fatwati. (2020). The Use of Flashcards to Improve Communication Skills. The Indonesian Conference on Disability Studies and Inclusive Education, 1, 27-46. Retrieved from http://conference.uin-suka.ac.id/index.php/icodie/article/view/7